Jag bara stickar och stickar.......



- Jag har stickat ganska mycket i mitt lilla liv.

 Tröjor till STORA o små...Vantar, mössor o halsdukar .
Levt med GARN !!! Alltid en stickning på gång...
Under en period av livet var VÄXTFÄRGNING en spännande lära !!



Jag o min vän Maija höll på med det. Hon var en fullfjättrad HANTVERKSFANTOM redan från födseln tror jag....

Vi plockade växter o kokade dom i en kittel över eld o sprang till sjön o sköljde garnet där....

Det var alldeles fantastiskt att se hur garnet fick Strålande Färger av små rackarns växter som man nästan inte märkt förrut !



Jag stickade en tröja " på den tiden" som jag är glad att jag har kvar.
Den är på tok för trång, så jag kan inte lägre ha den. Och sömmarna är snea o hoptagningarna är säkert under all kritik.....
Men jag är som sagt väldigt glad att den tagits med i alla flyttkalas.

 För nu symboliserar den en tid i mitt liv !!!

Och som sagt , nu stickar jag igen. STRUMPOR !!!!

Och när jag gör det känner jag att jag saknat den " trygghet" som det ger.

 Min mamma, min moster o min mormor såg jag aldrig utan att det fanns en stickning bredvid dom.










Kommentarer
Postat av: lina

åh va fin. men då kanske ja också borde lära mig då. ja menar kan emilia så kan väll jag. och växtfärga vill ja också göra!! ja, vi gör det i sommar!!!

2010-01-14 @ 11:13:23
URL: http://jagochkidsen.blogg.se/
Postat av: hanna

Jag vill ha sockar!

2010-01-14 @ 18:09:40
Postat av: Maija

Färga bör man, annars ... ;-)

fast det är roligare att färga än att sen sticka å sticka å sticka - så det blir rätt mycket garn liggande..

men nu ska jag lägga av! så utomhusgrytorna ska väck, men det är sååååååååååå svårt att slänga...

2010-01-14 @ 21:20:32
URL: http://ht

Säg hej!

Vem är du?
Vill du slippa skriva det igen?

Bloggar fröken/herrn själv?




Trackback
RSS 2.0