Min MORMOR !!!



BRITA Kristina Jonasson. Så hette hon....
På det här fotot är hon ung, jag funderar på varför hon står i skogen med en lövruska i näven ???  Finklädd....Vem ställde henne där ?? Då ??
Vad hände innan fotot togs..... Visste hon redan dagen innan att det skulle ske. Hade hennes finaste kläder tagits fram redan kvällen innan ?? Vem hade krusat hennes hår....Hur såg asken ut som hon plockade ut det långa halsbandet ur ? Är det vår eller höst.....Eller sommar. Vilken årstid det nu än är , skulle /kunde hon då gå ifrån sina sysslor och följa med en tillkallad fotograf för att ta detta foto. Var det kallt eller varmt att stå där i skogen....Vilka ljud hördes ??

Vad hände efter att fotot tagits ???
Bytte hon om, lade undan dessa kläder som bara användes vid högtidliga tillfällen ( begravningar, förlovningar.....) och återvände till vardags sysslorna....

- Min mormor fanns i mitt liv tills jag var 19 år.
Hon hade ansvar för barn o barnbarn, snytningar och rengöringar, kor, mjölkning och ko-omvårdnad, grisar,slakt och grismatskokning,  höns, skörderesultat, potatis, får o lamm, klädsömnad o klädlappning, ullberedning, strumpstickning, fårslaktstillvaratagande, grisslaktstillvaratagande, hönsrekrytering, hönsnackningar, bromsning av hästinköp, kalvningar, Symötes-arrangemang, tunndrödbakning, och ett inga pengar alls !!!!!!!

Det är inte alls länge sen hon levde, år går fort !! Men hennes vardag var så olik vår....

Jag är iallafall glad att det är hon som var min mormor......

Kommentarer

Säg hej!

Vem är du?
Vill du slippa skriva det igen?

Bloggar fröken/herrn själv?




Trackback
RSS 2.0