Min mamma hade en Lanthandel !!

Jag växte upp med att min mamma hade en lanthandel två dörrar från vårat kök. Alltså på samma plan som vi bodde.
En lanthandel i en liten by i Jämtland. En affär som var en plats där byborna träffades och som innehöll ett sortiment av " nästintill ALLT !!"
Allt mellan Vetemjöl och Hästskor iallafall...


Hästskorna fanns i en trälåda i källaren. Där i källarn fanns det även målarfärg, spik, Vällagrad OST, papper, träskor och en hel del annat.

Vid jul kom det hem tre STORA kartonger med leksaker som vi packade upp där i källaren. Och som jag sen fick hjälpa till att bära upp till affären och ställa på den för tillfället iordninggjorda "Leksakshyllan". Övriga tiden på året innehöll den hyllan finporslin. Utanför affären ställdes det alltid en Jättegran som pappa dekorerade med Kulörta lampor, minsann !!! Och mamma var noga med att göra en SUPER-Julskyltning i sin affär. Jag tror att hon var stolt över den.

Mamma skar upp ost, vägde köttfärs och hinkade upp saltsill till sina kunder. Hon hade en Måttpinne som hon pekade ner mannagryn och andra lättare varor med från dom övre hyllorna.

Jag skulle utan problem kunna göra en detaljerad ritning över vad alla hyllor innehöll i den lilla affären.....

Fina minnen som blir viktigare o viktigare ju äldre jag blir !

Kommentarer

Säg hej!

Vem är du?
Vill du slippa skriva det igen?

Bloggar fröken/herrn själv?




Trackback
RSS 2.0