Det var ju VARGENS DAG igår....



...och vi hade en liten träff kring det !!!  Ca. 25 intresserade dök upp. Vargspåraren o vargkunniga T. Hedtjärn visade bilder o berättade om dom vargar som funnits här i våra skogar. Alla satt tysta o snälla till en början o man visste inte om dom var " Varghatare" eller " Vargkramare" ( Svårt att bedömma på det yttre....) Men när det hela bröts för kaffedrickande brakade debatten igång !!!!!  Och nu ska ni få höra....
" Den förhatliga ULVEN kommer inte bara att ta våra jobb ifrån oss ( vi som bor i denna vargtäta glesbygd), han kommer att GLUFFSA  i sej våra barn, hundar o antagligen oxå våra gamla mammor, göra så att våra jägare inte återvänder till sina gamla jaktmarker ( och hälsar på gamla mamma på samma gång om hon nu överlevt ....) Han kommer att ÄTA upp varendaste lilla älg på mils omkrets, ULVEN förökar sej med blixtens hastighet !!!  30 000 ungar /min............

Så här är det !!
Vargens naturliga revir sträcker sej på 10 kvadratmil. Inom ett sånt revir finns det utrymme för ca 6-8 vargar. En varg äter i genomsnitt per dag 3-5 kg kött och en vuxen älg väger ca 250 kg.  Jag tror att det blir älgar över för jägarna oxå  ( jag jagar älg o är inte orolig !!)
Och vad det gäller ätandet av hundar så kan man ju jämföra den lilla delen vargdödade med trafikdödade o för all del dödandet av hundar som inte visar sej vara fullgoda jakthundar.....Och det finns inom en hundraårig statistik inte ett enda bevisat fall av att varg dödat en människa !!

För mej känns det så här !!

Jag känner inget som helst hot från dessa djur. Det är fantastiskt att dom etablerat sej här igen . Att dom finns i " mina" skogar gör mitt liv lite rikare.....Jag är alldeles förbryllad över att det finns folk som tycker att människan skall  lägga sej i det naturliga skeendet att vargen kommit tillbaka..

Kommentarer
Postat av: Anonym

oj va spännande när dom tagit över alla jobb, det ju bli jättekul. kommunen blir nog åtminstonde känd. wowsi.

2009-02-05 @ 22:44:35
URL: http://jagochkidsen.blogg.se/

Säg hej!

Vem är du?
Vill du slippa skriva det igen?

Bloggar fröken/herrn själv?




Trackback
RSS 2.0